Monteur Frank Straathof vertelt wat er allemaal komt kijken bij montage van kunststof kozijnen

Voor ons een kleine ingreep, voor de klant een hele verbouwing

Waar moet u allemaal rekening mee houden als er monteurs over de vloer komen om kozijnen te installeren? Is het nodig dat u thuis blijft als de monteurs aan het werk zijn? En hoe zit het met koffie schenken? Wij spraken met Frank Straathof, een echte vakman die al 24,5 jaar werkzaam is bij Ploeg kozijnen.

Welke voorbereiding vragen jullie van de klant?

“Als we naar een nieuwe klant gaan om kozijnen te installeren, maken we eerst even kennis met elkaar. Vaak geeft de klant ons even een rondleiding door het huis. In principe hebben wij alles op papier staan wat gedaan moet worden, dus wij kunnen daarna eigenlijk direct beginnen. Meestal zijn de meubels die in de weg staan al aan de kant geschoven. En anders schuiven wij die eventueel aan de kant. Vooraf vragen wij de klanten om aan de binnenkant de kozijnen vrij te maken en eventuele gordijnen en dergelijke te verwijderen. Hiervoor ontvangen zij vooraf altijd informatie wat ze bij de montage kunnen verwachten. Verder vragen wij geen specifieke voorbereidingen. De vloer dekken wij af met plastic of kleden. Rondom het kozijn hebben we ongeveer 1,5 meter ruimte nodig. Wij stellen het zeer op prijs als de klant ons hierbij zou willen helpen. Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat men fysiek hier niet toe in staat is, dan helpen we hierbij een handje.”

Moet de klant een parkeerplaats voor jullie vrijhouden?

“Wij proberen altijd zo dicht mogelijk bij het huis te parkeren. De meeste klanten zetten hun eigen auto even weg, zodat we voor de deur kunnen staan. Ook zie je dat veel mensen rond acht uur naar hun werk gaan, dan komen er vaak ook parkeerplaatsen vrij. Als een klant in de stad woont en we moeten parkeergeld betalen, dan gebruiken we een parkeer-app en dan regelt de administratie dat verder met parkeerkosten.”

Moet ik koffie, lunch en de toilet aanbieden?

“Wij eten meestal rond half 10 en om 12.30 uur, dan zou een kopje koffie erg fijn zijn! Onze lunch nemen we altijd zelf mee. Als we het erg druk hebben en het niet lukt om koffie te drinken, dan nemen we even een korte pauze. Wij vragen altijd netjes aan de klant of we gebruik mogen maken van het toilet.”

Wat gebeurt er als monteurs iets beschadigen?

“Gelukkig gebeurt het niet vaak dat we iets beschadigen van klanten. Voor het geval dat het wel gebeurt, hebben wij altijd een schadeformulier bij ons en zijn we goed verzekerd.”

En als een muur moet worden gestuct of geverfd?

“Als er een muur opnieuw moet worden gestuct of geverfd dan kunnen we dit bij kleine beschadiging zelf repareren. In overleg met onze klant schakelen we ook wel eens een specialist in, mocht dit nodig zijn. Het kan zijn dat er een verwarming in de weg staat. Dan vragen wij een CV-installeur om de verwarming professioneel weg te halen en later weer terug te zetten. “

Wat doen jullie bij slechte weersomstandigheden?

“In de kamer waar wij de kozijnen plaatsen wordt het vaak koud. Sommige klanten gaan dan bij de buren zitten of in een andere kamer. Het is voor ons wel handig als iemand thuis is, mochten we vragen hebben gedurende het plaatsen van de kozijnen. Maar als we van tevoren alles goed hebben doorgesproken is het niet noodzakelijk dat er iemand thuis is. Als het hard regent, zorgen we dat we de kant nemen waar de regen niet op staat, zodat we toch door kunnen werken. Mocht dit niet lukken, dat spannen we een zeiltje. ‘s Nachts blijft er niets openstaan. Als we de deuren en het glas eruit halen, monteren wij weer nieuwe deuren en ramen op dezelfde dag.”

Draaien jullie harde muziek of praten jullie hard?

“We hebben een radio, maar we vragen van tevoren altijd of we deze mogen gebruiken. Onze radio staat niet hard en zelf praten we ook op een normale toon tegen elkaar. We zorgen ervoor dat de klant zo min mogelijk last van ons heeft.“

Houden jullie rekening met kinderen en huisdieren?

“Jazeker, wij zorgen dat we niets onbeheerd achterlaten als er kleine kinderen of huisdieren in de buurt zijn. Vaak houden onze klanten hier zelf ook rekening mee. Voor ons is het wel prettig als men een drukke hond even bij de buren zou kunnen brengen, om ongelukken te voorkomen.”

Wordt het erg rommelig in huis als jullie kozijnen gaan plaatsen?

“U moet toch wel denken aan ongeveer een kubieke meter vuil van twee kozijnen. Bij een rijtjeshuis gebruiken we een drie kubieke meter container, die we zelf laten plaatsen en ophalen. We zorgen ervoor dat als we rommel maken, bijvoorbeeld bij het slopen, dat we alles gelijk weer opruimen. Hierdoor heeft men zo min mogelijk rommel in huis.”

Tenslotte, wat maakt monteurs van Ploeg kozijnen anders dan andere monteurs?

“We zijn aangesloten bij het VKG-keurmerk, waar veilig werken voorop staat. Dit houdt in dat wij kozijnen volgens bepaalde richtlijnen plaatsen. Regelmatig krijgen we nog trainingen en cursussen en behalen we certificaten. Bij ons staat de klant voorop.”